Aktuelt

Bekkensmerter.

Publisert: 18.mai 2021

Bekkensmerter defineres som smerter i området som innrammer bekkenet. Det vil si fra hoftekammene og ned til gluteal folden (der låret møter rumpeballen), og rundt til fremre del av bekkenet. Iblant kan smertene stråle til bakside/utside lår, lyske og seteregionen, og også tolkes som korsryggsmerte.

Smerter i bekken, korsrygg og hofte kan gå i hverandre og være diffuse, hvilket gjør det vanskelig å selv vite hvor smertene kan komme fra.
Bekkensmerter er kanskje mest omtalt og kjent ved graviditetsrelaterte plager, men vi vet at både kvinner og menn i alle aldre kan oppleve bekkenplager.
Naprapaten benytter seg av undersøkelse, mobilisering, manipulasjon- og mykdelsteknikker som behandling i og rundt bekkenleddet.
Vi vil også anbefale bevegelse og aktivitet.

Når det kommer til bekkenet er det flere som lurer på om de kan ha et skjevt bekken, benlengdeforskjell og en følelse av at ting ikke er på rett plass.
Vi vet i dag at ingen er helt symmetriske i kroppen. Det er helt normalt at ting ikke er helt sidelikt, og som oftest er det ikke en del av smerteproblematikken. For å endre på strukturer i bekkenet, som for eksempel feilstillinger, krever dette høyenergitraume.

PS: visste du at det normalt kreves 800 kg for å frakturere en hel ryggvirvel?

I forrige blogginnlegg fortalte vi litt hva smerte er, at det fungerer som kroppens varslingssystem. Vi kan nå se litt på en mulig årsak til at kroppen føles rar, eller at strukturer føles ut som om de er på feil plass.

Det er hjernen som er med på å styre bevegelsene våre og hvordan kroppen føler og oppfatter dens omgivelser. I hjernen har vi noe som kan sammenliknes med et kart over kroppen. Dette kartet hjelper hjernen å kommunisere med kroppen, ved at den vet hvor kroppsdelene befinner seg, og hvordan de kontrolleres. Ved visse situasjoner, som for eksempel langvarig smerte, kan effektiviteten til denne kommunikasjonen endres. Her kan vi se for oss et fysisk kart har blitt tilsølt med kaffe. Plassering og retning er ikke lengre like enkle å oppfatte, og det er vanskelig å vite hvordan du skal navigere. På samme måte som kaffen gjør det fysiske kartet mindre lesbart, kan langvarig smerte påvirke kartet vi har i hjernen, og dermed påvirke hvordan kroppen føles.

Bevegelser begynner i hjernen. Ved hjelp av bevegelse kan vi gjøre kartet i hjernen mer nøyaktig, og du “lærer” å kjenne kroppsdelene dine igjen. Vi tørker altså opp “det tilsølte kartet”.

Har du en korsrygg eller bekken som er smertefullt, føles rart eller ønsker å trene området kommer et forslag på en liten treningsøkt. Prøv deg gjerne på 2-3 sett og mellom 10-15 repetisjoner.

Gry Martine Mostue

hamar-naprapatene logo

Samarbeidspartnere

© 2021 Hamar-naprapatene. Alle rettigheter reservert